Ідеологічна основа використання преси як складової комуністичної пропаганди в СРСР

  • Олексій Мозговий Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0002-2883-9460
Ключові слова: СРСР, пропаганда, преса, філософія, марксизм, політична система

Анотація

У статті аналізується ідеологічна основа використання преси як складової частини комуністичної радянської пропаганди. Встановлено, що в комуністичній ідеології, заснованій К. Марксом, пресі відводилася значна роль як провідника марксистських ідей. Більшовицький вождь В. Ленін розвинув ідеї К. Маркса та створив теоретичне підґрунтя використання радянським державним апаратом централізованої системи преси для ефективного поширення комуністичної пропаганди.

Метою статті є визначення основних ідеологічних аспектів марксизму та ленінізму щодо використання преси як інструменту комуністичної пропаганди протягом існування СРСР з метою поширення ідей та цілей комуністичної ідеології.

Наукова новизна полягає в тому, що на основі аналізу та зіставлення ідей К. Маркса та В. Леніна були визначенні основні ідеологічні підвалини використання преси у системі радянської пропаганди.

Висновки. У результаті проведеного аналізу було встановлено, що в своїх поглядах та працях, К. Маркс приділяв значну увагу питанню преси. Він розглядав пресу як важливий елемент розвитку робітничого руху, що, в результаті, мало призвести до комуністичної революції. При цьому він розглядав пресу саме як майданчик для поширення комуністичних ідей, а не як елемент пропагандистської системи, оскільки вважав революцію неминучою, а пропаганду, в такому випадку, зайвою.

В. Ленін розвинув ідеї К. Маркса про пресу, але він був переконаний в необхідності першочергового здійснення революції. І, лише після цього, бачив необхідним розвивати комуністичні настрої серед робітників, що він вважав можливим лише за допомогою пропаганди. Саме тому, він розглядав пресу, як централізовану, підпорядковану державі систему, яка працює виключно в інтересах комуністичної партії та її ідеології.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Cioflâncă, A. (2010). The communist propagandistic model: towards a cultural genealogy. Studia Politica: Romanian Political Science Review, 10 (3), 447–482 [in English].

Hrytsenko, A. & Mozghovyi, O. (2023). Intehratsiia komunistychnoi propahandy v systemu osvity SRSR v 1920-kh rokakh: istoryko-politolohichnyi aspekt [Integration of communist propaganda in the USSR education system in the 1920s: a historical and political aspect]. Sumskyi istoryko-arkhivnyy zhurnal, (41), 5–13. Retrieved from https://shaj.sumdu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/12/1_Hrytsenko.pdf [in Ukrainian].

Kostiv, B. (2015). Rehionalna presa USRR yak instrument komunistychnoi propahandy na Chernihivshchyni (1929-1933) [The regional press of the USSR as a tool of communist propaganda in Chernihiv region (1929–1933)]. (Doctor’s thesis). Zaporizkyi natsionalnyi universytet [in Ukrainian].

Lasswel, H. (1951). The Strategy of Soviet Propaganda. The Defense of the Free World, Vol. 24 (No. 2), 66–78 [in English].

Markova, S. (2015). Suspilno-politychni zminy v ukrainskomu seli u konteksti formuvannia komunistychnoi systemy (1917-1933 rr.) [Socio-political changes in the Ukrainian countryside in the context of the formation of the communist system (1917–1933)]. (Doctor’s thesis). Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka [in Ukrainian].

Marks, K., & Engels, F. (1918). Komunistychnyj manifest [The Communist Manifesto]. Vydanje Ukrainskoi Federacii Amerykanskoi Socijalistychnoi Partii. URL: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/5046/file.pdf [in Ukrainian].

McNair, B. (2006). Glasnost, Perestroika, and the Soviet Media. Routledge [in English].

Mickiewicz, E. (1971). The Modernization of Party Propaganda in the USSR. Slavic Review, Vol. 30 (Issue 2), 257–276 [in English].

Pratkanis, A.R. & Arronson, E. (2001). Age of propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion. Univercity of California [in English].

Prokopchuk, V., Hrytsenko, A. & Chumachenko, O. (2024). Zobrazhennia «obrazu voroha» cherez radiansku propahandystsku satyru ta karykaturu v 1953-1985 rr. Na prykladakh zhurnalu «Perets» [Image of “enemy image” through soviet propaganda satire and caricature in 1953–1985. On the examples of ‘Pepper’ magazine]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi, 2 (20). Retrieved from http://perspectives.pp.ua/index.php/sn/article/view/9196 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 130
Завантажень PDF: 79
Опубліковано
2024-03-30
Як цитувати
Мозговий, О. (2024). Ідеологічна основа використання преси як складової комуністичної пропаганди в СРСР. Консенсус, (1), 105-114. https://doi.org/10.31110/consensus/2024-01/105-114
Номер
Розділ
Всесвітня історія