Ідеологічний складник кампанії ліквідації неписьменності та українізації в 1920-1930-х рр. на Сумщині

  • Олександр Курок Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0001-5161-6938
  • Віктор Прокопчук Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0009-0002-4624-381X
  • Олена Чумаченко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0002-6889-5221
Ключові слова: Сумщина, освіта дорослих, українізація, комуністична ідеологія, ліквідація неписьменності

Анотація

У статті досліджено ідеологічний складник кампанії ліквідації неписьменності та процесу українізації на Сумщині у 1920–1930-х рр. Проаналізовано причини початку процесу ліквідації неписьменності в СРСР загалом та в Україні зокрема. Зазначається, що кампанія ліквідації неписьменності в 1920-х рр. була частиною освіти дорослих в СРСР. Необхідність ліквідації неписьменності обумовлювалася економічними причинами, індустріалізація країни вимагала безліч грамотних працівників, які рекрутувалися з багатомільйонної маси неписьменного селянства. Окрім того, створення численної та боєздатної армії вимагало навчання грамоти всього населення призовного віку. Ліквідація неписьменності обумовлювалася і педагогічною доктриною більшовиків, що визначалася політичною метою – створенням суспільства нового типу на основі освіченого робітничо-селянського населення зі сталою соціалістичною свідомістю. Також, у статті аналізується процес українізації, що проходив паралельно з кампанією ліквідації неписьменності.

Акцентується увага на тому, що процес українізації освіти та кампанія ліквідації неписьменності були засобом поширення серед населення тогочасної комуністичної ідеології СРСР. Зв’язок ідеологічних та просвітницьких завдань у радянській кампанії з ліквідації неписьменності та процесу українізації не можна заперечувати. З перших днів більшовицької революції боротьба з неписьменністю розглядалася її ідеологами як найважливіше політичне завдання, без вирішення якої малоймовірний успіх суспільних перетворень. У статті досліджено, що одним з ключових напрямків боротьби з неписьменністю було здійснення всебічної агітації та просвітницької роботи серед населення. Для цього створювалися спеціальні комітети з розповсюдження освіти, проводилися кампанії зі створення більш доступної освіти для малозабезпечених верств населення, здійснювалися заходи з підвищення культурного рівня працівників.

У статті, на основі документів Державного архіву Сумської області, наводяться конкретні приклади ідеологічного впливу на процеси українізації та освіти дорослих, що відбувалися на Сумщині у 1920-1930-х рр.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bilotserkivskyi, V. (1975). Borotba za likvidatsiiu nepysmennosti na Ukraini (1926-1932 rr.) [The struggle for the elimination of illiteracy in Ukraine]. Pytannia istorii SRSR: respublikanskyi mezhvidomchyi tematychnyi naukovyi zbirnyk, 20, 83-91 [in Ukrainian].

Boiko, O. (2002). Orhanizatsiinyi etap likvidatsii nepysmennosti (1919-1922 roky ХХ st.) [Organizational stage of liquidation of illiteracy (1919-1922)]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, 45, 202-208 [in Ukrainian].

Borysenko, V., & Telehuz, I. (2012). Natsionalna osvita i formuvannia ukrainskoi modernoi natsii u 1921-1934 rokakh: yevropeiski tendentsii ta radianski realii [National Education and the Formation of the Ukrainian Modern Nation in 1921-1934: European Trends and Soviet Reality]. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M.P. Drahomanova [in Ukrainian].

But, L. (1994). Ukrainizatsiia shkilnoi spravy na Sumshchyni u 20-kh rokakh ХХ st. (na materialakh Hlukhivskoi ta Konotopskoi okruh) [Ukrainianization of school affairs in Sumy in the 1920s (on materials of Glukhiv and Konotopsky districts)]. Materialy Druhoi Sumskoi oblasnoi naukovoi istoryko-kraieznavchoi konferentsii (Chastyna I. Istoriia), 87–91 [in Ukrainian].

Hrytsenko, A.P., Chumachenko, O.A. & Prokopchuk, V.S. (2022). Pochatkovyi period kampanii likvidatsii nepysmennosti na Sumshchyni u 20-kh rokakh XX st.: ahitatsiia za hramotnist, zaokhochennia do navchannia ta ideolohichnyi chynnyk (za dokumentamy Derzhavnoho arkhivu Sumskoi oblasti) [The initial period of the campaign to eliminate illiteracy in the Sumy region in 1920s: campaigning for literacy, encouragement to study and the ideological factor (according to the documents of the State Archive of the Sumy region)]. Sumskyi istoryko-arkhivnyi zhurnal, XXXVIII, 48-56 [in Ukrainian].

Kozyr, V.V. (2014). Ideolohichnyi vymir fenomenu liknepu v Ukraini u 20-30-i rr. ХХ st. [The ideological dimension of the phenomenon of liknep in Ukraine in 1920-30s]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho universytetu, ХХХІХ, 97–101 [in Ukrainian].

Korohod, B., & Kohorod, H. (1993). Zdiisnennia polityky ukrainizatsii na Sumshchyni v 20-kh rokakh [Implementation of Ukrainianization policy in Sumy in 1920s]. Sumy: Obltypohrafiia [in Ukrainian].

Luk’ianova, L., & Anishchenko, O. (2014). Osvita doroslykh: korotkyi terminolohichnyi slovnyk [Adult education: a short glossary]. Kyiv-Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. [in Ukrainian].

Yepyk, L. (2013). Polityka ukrainizatsii yak zasib borotby radianskoi vlady za politychnyi vplyv na selianstvo Ukrainy [The policy of Ukrainization as a means of the Soviet government's struggle for political influence on the peasantry of Ukraine]. Materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Istoryko-kraieznavchi doslidzhennia: tradytsii ta innovatsii. 29-30 lystopada 2013 r. P. 106-108 [in Ukrainian].

Yepyk, L. (2013). Realizatsiia movnoho vyboru naselennia Ukrainy pid chas provedennia kampanii z likvidatsii nepysmennosti (20-ti roky XX st.) [Реалізація мовного вибору населення України під час проведення кампанії з ліквідації неписьменності (20-ті роки ХХ ст.)]. Istorychni studii Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 9–10, 70-74 [in Ukrainian].

Yepyk, L. (2017). Formuvannia ukrainomovnoho prostoru na Sumshchyni na pochatku 20-kh rokiv ХХ st. [The formation of the Ukrainian-speaking space in the Sumy Oblast in early 1920s]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 49, 81-84 [in Ukrainian].

Yepyk, L.I., & Petrenko, N.M. (2018). Ideolohichna skladova u diialnosti liknepiv Sumshchyny (druha polovyna 20-kh – persha polovyna 30-kh rokiv ХХ st.) [Ideological component in the activity of lykneps of Sumy region (second half of the 20s – first half of the 30s of the XX century)]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 50, 318-322 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 238
Завантажень PDF: 85
Опубліковано
2023-03-30
Як цитувати
Курок, О., Прокопчук, В., & Чумаченко, О. (2023). Ідеологічний складник кампанії ліквідації неписьменності та українізації в 1920-1930-х рр. на Сумщині. Консенсус, (1), 64-72. https://doi.org/10.31110/consensus/2023-01/064-072
Номер
Розділ
Історія України