Геополітичний та логістичний виміри китайсько-пакистанського економічного коридору
Анотація
У статті здійснено спробу аналізу Китайсько-пакистанського економічного коридору (КПЕК) з точки зору геополітичного та логістичного виміру його реалізації. Метою статті є дослідження впливу КПЕК на зовнішньополітичні ініціативи Китаю, двосторонні відносини Пекіну з Ісламабадом та впливу геополітичних та логістичних складових проєкту на регіональний та глобальний рівень міжнародних відносин.
Методологія дослідження ґрунтується на принципах науковості, системності та об’єктивності з апелюванням до методу геополітичного аналізу та загальнонаукових методів.
Наукова новизна статті полягає у аналізі сучасного стану КПЕК, основних китайсько-пакистанських інфраструктурних проєктів, що реалізуються саме на другій фазі проєкту з 2022 р. та загалом його впливу на геополітичну ситуацію у регіоні зважаючи на глобальну стратегію Китаю.
Висновки. Реалізація КПЕК у межах китайської ініціативи «Один пояс, один шлях» зміцнює співпрацю між Китаєм та Пакистаном, а реалізація низки інфраструктурних проєктів позитивно впливає на обидві держави. По-перше, допомагають розвинути та стабілізувати відповідні райони, що залучені до коридору (Синьцзян-Уйгурський автономний район у Китаї, та провінції Белуджистан та Гілгіт-Балтистан у Пакистані). По-друге, відбувається диверсифікація логістичної мережі торгівельних маршрутів Китаю у загальносвітовому контексті із виходом на азійські та європейські ринки. Виявлено, що КПЕК геополітично задіяний до регіонального суперництва між КНР та Індією, зокрема через порти Гвадар і Чабахар, що слугують важливими транспортними вузлами.
Автори підсумовують, що успішна реалізація коридору сприятиме економічному зростанню Пакистану, хоча і ставить питання про все більшу його залежність від Пекіну. У свою чергу, відбувається зміцнення позицій Китаю у економічному вимірі та перспективи зміни балансу сил у регіоні.
Завантаження
Посилання
Atal, M. (2010). China’s Pakistan Corridor. Forbes Asia Magazine. Retrieved from http://www.forbes.com/global/2010/0510/companies-pakistan-oil-gas-balochistan-china-pak-corridor.html [in English].
Bano, S. (2015). Modi’s Worrying Pakistan Policy. A lack of coherence allied with tough talk could prove self-defeating. The Diplomat. Retrieved from http://thediplomat.com/2015/07/modis-worrying-pakistan-policy/ [in English].
Bordilovska, O. (2017). Kytaisko-pakystanskyi ekonomichnyi korydor: novi mozhlyvosti chy novi vyklyky? [China-Pakistan Economic Corridor: New Capacities or New Challenges?]. Kytaieznavchi doslidzhennia, 1-2, 34-46. [in Ukrainian].
Chaturvedy, R.R. (2014). New Maritime Silk Road: Converging Interests and Regional Responses. Institute of South Asian Studies, National University of Singapore. Retrieved from https://www.files.ethz.ch/isn/184577/ISAS_Working_Paper_No._197_New_Maritime_Silk_Road_08102014200801.pdf [in English].
Dawn. (2008). «History-making milestones» – Gwadar Port. Retrieved from https://www.dawn.com/news/297994/gwadar-port-history-making-milestones [in English].
Deng, Z. (2022). China-Pakistan Iron Brotherhood. Global Times. Retrieved from https://www.globaltimes.cn/page/202211/1278511.shtml?id=11 [in English].
Deutsche Welle. (2015). Sino-Pakistani axis Retrieved from http://www.dw.de/the-sino-pakistani-axis-asias-little-understood-relationship/a-18194448 [in English].
Enright, S. (2016). One Belt One Road: Insights for Finland. Länsi-Pasila: Finland Team-Tekes – the Finnish Funding Agency for Innovation. [in English].
Fazl-e-Haider, S. (2007). China-Pakistan rail link on horizon. Asia Times. Retrieved from http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IB24Df02.html [in English].
Ferdinand, P. (2016). Westward ho—the China dream and ‘one belt, one road’: Chinese foreign policy under Xi Jinping. International Affairs, 92(4), 941–957. [in English].
Firstpost. (2015). Pakistan criticizes India for opposing its $46 billion economic deal with China. Retrieved from http://www.firstpost.com/world/pakistan-criticizes-india-for-opposing-its-46-billion-economic-deal-with-china-2276754.html [in English].
Global Times. (2022). CPEC moves to second phase of high-level development, with focus on capacity, tech cooperation. Retrieved from https://www.globaltimes.cn/page/202211/1278640.shtml [in English].
Ismail, M. (2025). China-Pakistan Economic Corridor: Strategic-Economic Implications for Pakistan. [in English].
Kiktenko, V. (2018). “Odyn poias – odyn shliakh” – hlobalnyi heoekonomichnyi proekt Kytaiu [“One Belt, One Road” – China’s global geoeconomic project]. Ukrainian Association of Sinologists. Retrieved from https://sinologist.com.ua/kiktenko-v-o-ukrayina-v-proekti-odyn-poyas-odyn-shlyah-regionalnyj-ta-globalnyj-vymir/ [in Ukrainian].
People’s Daily Online. (2023). Gwadar to act as business hub of Pakistan: traders. Retrieved from http://en.people.cn/n3/2023/0129/c90000-10200411.html [in English].
Strohecker, K. (2016). Pakistan says China to make extra $8.5 billion investments in rail, energy. Reuters. Retrieved from http://uk.reuters.com/article/uk-pakistaneconomy-cpec-idUKKBN13I1Y2?il=0 [in English].
Tharoor, I. (2015). What China’s and Pakistan’s Special Friendship Means. Washinghton Post. Retrieved from http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2015/04/21/what-china-and-pakistans-special-friendship-means/ [in English].
The Express Tribune. (2015). India raises objections over China-Pakistan Economic Corridor. Retrieved from http://tribune.com.pk/story/885176/india-raises-objections-over-china-pakistan-economic-corridor/ [in English].
Tykhonenko, I. (2017). Islamska Respublika Pakystan u systemi rehionalnoi bezpeky (1998-2026 rr.) [Islamic Republic of Pakistan in the regional security system (1998-2026)]. PhD thesis, Mykolaiv. [in Ukrainian].
Ul Hassan Khan, М. (2022). CPEC Phase-II crucial to boost Pakistan’s development. China Daily. Retrieved from https://global.chinadaily.com.cn/a/202207/26/WS62df43d4a310fd2b29e6e5b8.html [in English].
Voice of America. (2025). Iran, Russia, China to hold joint military exercises. Retrieved from: https://www.voanews.com/a/iran-russia-china-to-hold-joint-military-exercises/8004134.html [in English].
Wen, R. & Saleem, H. (2021). The Opportunities and Challenges That the Belt and Road Initiative Brings: Analysis from Perspective of China-Pakistan Economic Corridor. American Journal of Industrial and Business Management, 11, 675-691. [in English].
Wirsing, R.G. (2008). Baloch Nationalism and the Geopolitics of Energy Resources: The Changing Context of Separatism in Pakistan. Library of Congress. Retrieved from https://www.loc.gov/item/2023692661/ [in English].
Xinhua. (2017). Belt and Road" incorporated into CPC Constitution. Retrieved from http://www.xinhuanet.com/english/2017-10/24/c_136702025.htm [in English].
Yang, H. & Wen, Z. (2019). Belt and Road reaches out to the world. China Daily. Retrieved from http://www.chinadaily.com.cn/a/201909/30/WS5d9160e4a310cf3e3556e4a0_6.html [in English].
Yin, Y. (2022). China, Pakistan to expand cooperation in key fields: envoy. Global Times. Retrieved from https://www.globaltimes.cn/page/202210/1278298.shtml?id=11 [in English].
Переглядів анотації: 25 Завантажень PDF: 26

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.