Розвиток греко-католицької богословської освіти та науки в Східній Галичині у міжвоєнний період

  • Леся Костюк Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0003-4608-6906
Ключові слова: ГКЦ, о. Йосип Сліпий, священник, богословська освіта, семінарія, Греко-Католицька Богословська Академія

Анотація

Мета дослідження полягає в аналізі діяльності греко-католицького духовенства у контексті розвитку богословської освіти та науки в міжвоєнний період на території Східної Галичини.

Методологія дослідження базується на принципах історизму, науковості, об’єктивності, системності. Використано загальнонаукові (аналіз, синтез, індукції, дедукції) та спеціально-історичні (історико-генетичний, порівняльно-історичний) методи.

Наукова новизна полягає в комплексному аналізі заявленої теми та введенням до наукового обігу архівних матеріалів, що уможливлює з’ясування основних напрямків діяльності греко-католицького духовенства у контексті розвитку богословської освіти та науки в міжвоєнний період на території Східної Галичини.

Висновки. У першій половині 20 ст. професія священника в Східній Галичині мала високий соціальний статус. Система богословської освіти включала п’ять греко-католицьких семінарій та один вищий навчальний заклад – Греко-католицьку богословську академію, що забезпечували підготовку кадрів. В умовах польської окупації семінарії були центрами збереження української національної ідентичності, сприяли вихованню патріотично налаштованого духовенства, яке відігравало активну роль у національно-культурному відродженні.

Академія стала центром формування українських богословських наукових шкіл, сприяючи розвитку наукових досліджень у галузі богослов’я та історії Церкви. Навчальні програми поєднували богословські дисципліни, спрямовані на формування практичних навичок, з загальноосвітніми предметами, такими як мови (українська, німецька, французька), історія та географія. Найбільш успішні випускники мали можливість продовжити навчання за кордоном. Греко-католицька богословська академія була важливим науково-освітнім та культурним центром, який зробив значний внесок у розвиток української богословської науки, освіти та культури. Її діяльність сприяла формуванню високоосвіченого духовенства, розвитку наукових досліджень та налагодженню міжконфесійного діалогу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bystrytska, E. (2003). Yosyf Slipyi – orhanizator bohoslovskoi nauky v Ukraini [Josyf Slipyj – the organizer of theological science in Ukraine]. Мaterialy nauk.-prakt. konf., m. Kyiv, 20 ver. 2002 r. Kyiv. S. 106-115 [in Ukrainian].

Bystrytska, E. (2004). Rozvytok hreko-katolytskoi bohoslovskoi osvity i nauky v mizhvoiennyi period [The development of Greek Catholic theological education and science in the interwar period]. Zbirnyk prats TO NTSh. T. 1. S. 85-96 [in Ukrainian].

Bystrytska, E. & Hrabets, Yu. (2023). Stanovyshche ta diialnist hreko-katolytskoho parafiialnoho dukhovenstva Skhidnoi Halychyny u 1914-1939 rr. [Position and Activities of the Greek-Catholic Parish Clergy of Eastern Galicia in 1914-1939]. Skhidnoievropeiskyi istorychnyi visnyk, (27), 105-116. [in Ukrainian].

Khodak, I. (2009). Rol bohoslovskoho naukovoho tovarystva u rozvytku bohoslovskoi nauky u 20-30 rr. XX st. [The role of the theological scientific society in the development of theological science in the 20-30s of the XX century]. Zapysky istorychnoho fakultetu Odeskoho natsionalnoho universytetu im. I.I. Mechnykova. Vyp. 20. S. 183-187 [in Ukrainian].

Khorkava, I. (2018). Naukovi seminary yak neviddilnyi skladnyk navchalno-vykhovnoho protsesu u Lvivskii Bohoslovskii akademii UHKTs uprodovzh 20-30-kh rr. [Scientific seminars as an integral part of the educational process at the Lviv Theological Academy of the UGCC in the 20-30s of the twentieth century]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. No 20. S. 10-17 [in Ukrainian].

Kolb, N. (2020). «Izydor Hlynskyi – parokh, hromadskyi diiach, etnohraf (do 160-littia z dnia narodzhennia o. Izydora Hlynskoho) [Izydor Hlynskyi – priest, public figure, ethnographer (on the occasion of the 160th anniversary of the birth of Izydor Hlynskyi)]. Materialy nauk.-prakt. konf., s Butsniv, 14 liut. 2020 r. Ternopil. S. 66-87 [in Ukrainian].

Kuhutiak, M. (1993). Halychyna. Storinky istorii: narys suspilno-politychnoho rukhu (ХІХ st. – 1939 r.) [Galicia. Pages of history: an essay on the socio-political movement (nineteenth century – 1939)]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Muzychka, I. (1998). Vidnova diialnosti Ukrainskoho Bohoslovskoho Naukovoho tovarystva [Renewal of the Ukrainian Theological Scientific Society]. Patriiarkhat. Sichen. S. 12-15 [in Ukrainian].

Pekar, A. (1982). Papska seminariia sv. Yosafata v Rymi [Pontifical Seminary of St. Josaphat in Rome]. Zapysky ChSVV. T. 11. S. 338-345 [in Ukrainian].

Perevezii, V.O. (2004). Sluzhinnia Bohu i narodu: Ukrainska hreko-katolytska tserkva mizh dvoma svitovymy viinamy [Serving God and the people: The Ukrainian Greek Catholic Church between the Two World Wars]. Kyiv [in Ukrainian].

Pylypiv, I.V. (2010). Hreko-katolytska tserkva – naivplyvovisha suspilna syla u krystalizatsii ukrainskoi natsii mizhvoiennoi Halychyny [The Greek Catholic Church is the most influential social force in the crystallization of the Ukrainian nation in interwar Galicia]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Istoriia, (1), 109-114. [in Ukrainian].

Shtuka, S. (2014). Kulturno-prosvitnytska diialnist Yosyfa Slipoho (1922-1945 rr.) [Cultural and educational activities of Iosyp Slipyj (1922-1945)]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: «Istorychne relihiieznavstvo». Vyp. 10. S. 207-212 [in Ukrainian].

Voiakovskyi, N. (1971). Vidnovlennia Dukhovnoi Seminarii u Lvovi [Restoration of the Theological Seminary in Lviv]. Zapysky ChSVV. T. 7. S. 291-307 [in Ukrainian].

Znachennia i ustrii Hreko-Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii [The significance and structure of the Greek Catholic Theological Academy]. Svitylnyk istyny: Dzherela do istorii Ukrainskoi Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii u Lvovi: 1928, 1929, 1944. 1973. Ch. 1. S. 49-56 [in Ukrainian].

Zvit z orhanizatsiinoi pratsi ta obsiahiv Bohoslovskoi Akademii [Report on the organizational work and scope of the Theological Academy]. Svitylnyk istyny: Dzherela do istorii Ukrainskoi Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii u Lvovi: 1928, 1929, 1944. 1973. Ch. 1. S. 300-308 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 36
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Костюк, Л. (2025). Розвиток греко-католицької богословської освіти та науки в Східній Галичині у міжвоєнний період. Консенсус, (1), 142-150. https://doi.org/10.31110/consensus/2025-01/142-150
Номер
Розділ
Історія України