Розвиток греко-католицької богословської освіти та науки в Східній Галичині у міжвоєнний період
Анотація
Мета дослідження полягає в аналізі діяльності греко-католицького духовенства у контексті розвитку богословської освіти та науки в міжвоєнний період на території Східної Галичини.
Методологія дослідження базується на принципах історизму, науковості, об’єктивності, системності. Використано загальнонаукові (аналіз, синтез, індукції, дедукції) та спеціально-історичні (історико-генетичний, порівняльно-історичний) методи.
Наукова новизна полягає в комплексному аналізі заявленої теми та введенням до наукового обігу архівних матеріалів, що уможливлює з’ясування основних напрямків діяльності греко-католицького духовенства у контексті розвитку богословської освіти та науки в міжвоєнний період на території Східної Галичини.
Висновки. У першій половині 20 ст. професія священника в Східній Галичині мала високий соціальний статус. Система богословської освіти включала п’ять греко-католицьких семінарій та один вищий навчальний заклад – Греко-католицьку богословську академію, що забезпечували підготовку кадрів. В умовах польської окупації семінарії були центрами збереження української національної ідентичності, сприяли вихованню патріотично налаштованого духовенства, яке відігравало активну роль у національно-культурному відродженні.
Академія стала центром формування українських богословських наукових шкіл, сприяючи розвитку наукових досліджень у галузі богослов’я та історії Церкви. Навчальні програми поєднували богословські дисципліни, спрямовані на формування практичних навичок, з загальноосвітніми предметами, такими як мови (українська, німецька, французька), історія та географія. Найбільш успішні випускники мали можливість продовжити навчання за кордоном. Греко-католицька богословська академія була важливим науково-освітнім та культурним центром, який зробив значний внесок у розвиток української богословської науки, освіти та культури. Її діяльність сприяла формуванню високоосвіченого духовенства, розвитку наукових досліджень та налагодженню міжконфесійного діалогу.
Завантаження
Посилання
Bystrytska, E. (2003). Yosyf Slipyi – orhanizator bohoslovskoi nauky v Ukraini [Josyf Slipyj – the organizer of theological science in Ukraine]. Мaterialy nauk.-prakt. konf., m. Kyiv, 20 ver. 2002 r. Kyiv. S. 106-115 [in Ukrainian].
Bystrytska, E. (2004). Rozvytok hreko-katolytskoi bohoslovskoi osvity i nauky v mizhvoiennyi period [The development of Greek Catholic theological education and science in the interwar period]. Zbirnyk prats TO NTSh. T. 1. S. 85-96 [in Ukrainian].
Bystrytska, E. & Hrabets, Yu. (2023). Stanovyshche ta diialnist hreko-katolytskoho parafiialnoho dukhovenstva Skhidnoi Halychyny u 1914-1939 rr. [Position and Activities of the Greek-Catholic Parish Clergy of Eastern Galicia in 1914-1939]. Skhidnoievropeiskyi istorychnyi visnyk, (27), 105-116. [in Ukrainian].
Khodak, I. (2009). Rol bohoslovskoho naukovoho tovarystva u rozvytku bohoslovskoi nauky u 20-30 rr. XX st. [The role of the theological scientific society in the development of theological science in the 20-30s of the XX century]. Zapysky istorychnoho fakultetu Odeskoho natsionalnoho universytetu im. I.I. Mechnykova. Vyp. 20. S. 183-187 [in Ukrainian].
Khorkava, I. (2018). Naukovi seminary yak neviddilnyi skladnyk navchalno-vykhovnoho protsesu u Lvivskii Bohoslovskii akademii UHKTs uprodovzh 20-30-kh rr. [Scientific seminars as an integral part of the educational process at the Lviv Theological Academy of the UGCC in the 20-30s of the twentieth century]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. No 20. S. 10-17 [in Ukrainian].
Kolb, N. (2020). «Izydor Hlynskyi – parokh, hromadskyi diiach, etnohraf (do 160-littia z dnia narodzhennia o. Izydora Hlynskoho) [Izydor Hlynskyi – priest, public figure, ethnographer (on the occasion of the 160th anniversary of the birth of Izydor Hlynskyi)]. Materialy nauk.-prakt. konf., s Butsniv, 14 liut. 2020 r. Ternopil. S. 66-87 [in Ukrainian].
Kuhutiak, M. (1993). Halychyna. Storinky istorii: narys suspilno-politychnoho rukhu (ХІХ st. – 1939 r.) [Galicia. Pages of history: an essay on the socio-political movement (nineteenth century – 1939)]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Muzychka, I. (1998). Vidnova diialnosti Ukrainskoho Bohoslovskoho Naukovoho tovarystva [Renewal of the Ukrainian Theological Scientific Society]. Patriiarkhat. Sichen. S. 12-15 [in Ukrainian].
Pekar, A. (1982). Papska seminariia sv. Yosafata v Rymi [Pontifical Seminary of St. Josaphat in Rome]. Zapysky ChSVV. T. 11. S. 338-345 [in Ukrainian].
Perevezii, V.O. (2004). Sluzhinnia Bohu i narodu: Ukrainska hreko-katolytska tserkva mizh dvoma svitovymy viinamy [Serving God and the people: The Ukrainian Greek Catholic Church between the Two World Wars]. Kyiv [in Ukrainian].
Pylypiv, I.V. (2010). Hreko-katolytska tserkva – naivplyvovisha suspilna syla u krystalizatsii ukrainskoi natsii mizhvoiennoi Halychyny [The Greek Catholic Church is the most influential social force in the crystallization of the Ukrainian nation in interwar Galicia]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Istoriia, (1), 109-114. [in Ukrainian].
Shtuka, S. (2014). Kulturno-prosvitnytska diialnist Yosyfa Slipoho (1922-1945 rr.) [Cultural and educational activities of Iosyp Slipyj (1922-1945)]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia: «Istorychne relihiieznavstvo». Vyp. 10. S. 207-212 [in Ukrainian].
Voiakovskyi, N. (1971). Vidnovlennia Dukhovnoi Seminarii u Lvovi [Restoration of the Theological Seminary in Lviv]. Zapysky ChSVV. T. 7. S. 291-307 [in Ukrainian].
Znachennia i ustrii Hreko-Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii [The significance and structure of the Greek Catholic Theological Academy]. Svitylnyk istyny: Dzherela do istorii Ukrainskoi Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii u Lvovi: 1928, 1929, 1944. 1973. Ch. 1. S. 49-56 [in Ukrainian].
Zvit z orhanizatsiinoi pratsi ta obsiahiv Bohoslovskoi Akademii [Report on the organizational work and scope of the Theological Academy]. Svitylnyk istyny: Dzherela do istorii Ukrainskoi Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii u Lvovi: 1928, 1929, 1944. 1973. Ch. 1. S. 300-308 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 36 Завантажень PDF: 9

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.