Директор Сумського державного педагогічного інституту Дмитро Нукалов: штрихи до біографії на тлі доби
Анотація
На підставі опрацювання широкого кола архівних джерел у статті відображено біографію випускника та директора Сумського державного педагогічного інституту Дмитра Нукалова. Мета дослідження полягає у комплексній реконструкції біографії педагога, науковця, управлінця Д. Нукалова та визначення перспективних напрямків для подальших пошуків.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що життєпис Д. Нукалова вперше став об’єктом окремого комплексного наукового дослідження. Висвітлення життєвого шляху цієї постаті має вагоме значення у вивченні минулого Сумщини, зокрема, історії освіти.
Методологічною основою дослідження слугує біографічний метод, з використанням принципів наукового об’єктивізму, історизму, поєднання системного та регіонального підходів, спрямованих на науково-критичний аналіз комплексу історичних джерел.
Висновки. Вивчення життєвого шляху Д. Нукалова полягає у необхідності інтеграції його біографії в широкий контекст радянської освітньої політики, політичної репресивності та ідеологічного тиску, що дозволить глибше зрозуміти взаємодію особистості й соціуму в умовах тоталітарного режиму.
Аналіз та введення в обіг широкого кола архівних документів дозволило в достатній мірі реконструювати життя та діяльність Д. Нукалова. Встановлено, що більшу частину свого життя (1931-1941 рр., 1943-1954 рр.) він працював у м. Суми, де обіймав високі викладацькі, адміністративні та партійні посади. Особлива увага сконцентрована на громадсько-політичній діяльності, наукових пошуках, викладанні у Сумському машинобудівельному технікумі (березень 1934 р. – січень 1939 р.), управлінні Сумським державним педагогічним інститутом (липень 1940 р. – вересень 1941 р. та листопад 1944 р. – вересень 1948 р.). У загальному контексті біографії визначено внесок Д. Нукалова, як очільника інституту, в його розбудову та функціонування у повоєнний період. Розкрито основну причину руйнації кар’єри та життя досліджуваної особистості.
Завантаження
Посилання
Avkhutska, S. O., & Semeshyn, E. V. (2020). Profesorsko-vykladatskyi sklad istorychnoho fakultetu Sumskoho pedahohichnoho instytutu (1938–1956) [Professor-teaching staff of the Faculty of History of Sumy Pedagogical Institute (1938–1956)]. Ucheni Zapiski Tavriiskoho Natsionalnoho Universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Istorychni Nauky, 31(70), 4, 1–8 [in Ukrainian].
Buhrii, V. (2019). Vidnovlennia orhanizatsiinykh zasad istorychnoi nauky u pedahohichnykh instytutakh Ukrainy (druha polovyna 40-kh rr. XX st.) [Restoration of organizational foundations of historical science in pedagogical institutes of Ukraine (second half of the 40s of the ХХ century)]. Istorychna Pamiat, 2(41), 66–72 [in Ukrainian].
Buhrii, V. (2023). Istorychna osvita i nauka v Sumskomu derzhavnomu pedahohichnomu universyteti imeni A. S. Makarenka (1924–2019) [Historical education and science at Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (1924–2019)]. Sumy: FOP Tsoma S. P. [in Ukrainian].
Buhrii, V. S., & Yarosh, N. V. (2020). Povoienni realii povsiakdennoho zhyttia vykladachiv kafedr istorii Sumskoho pedahohichnoho instytutu (druha polovyna 40-kh – pochatok 50-kh rr. XX st.) [Post-war realities of the daily lives of history department lecturers at Sumy Pedagogical Institute (second half of the 1940s – early 1950s)]. Ucheni Zapiski Tavriiskoho Natsionalnoho Universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Istorychni Nauky, 31(70), 1, 8–12 [in Ukrainian].
Buriak, S. A. (2014). Vidbudova ta rozvytok materialno-tekhnichnoi i navchalno-metodychnoi bazy istorychnykh fakultetiv ta viddiliv pry pedahohichnykh instytutakh URSR (1943–1945 rr.) [Reconstruction and development of the material-technical and educational-methodical base of history faculties and departments in pedagogical institutes of the Ukrainian SSR (1943–1945)]. Hileia: Naukovyi Visnyk, (87), 117–122 [in Ukrainian].
Fishyrovych, A. (1937, July 12). Likviduvaty nepysmennist [Eliminate illiteracy]. Bilshovytska Zbroia, (159), 4 [in Ukrainian].
Zbory partiinoho aktyvu mista Sumy [Meeting of the party activists of Sumy]. (1946, October 26). Bilshovytska Zbroia, (213), 2 [in Ukrainian].
Korzh, L. (1999). Istoriia stanovlennia i rozvytku Sumskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. A. S. Makarenka [History of formation and development of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko]. Sumy: Redaktsiino-vydavnychyi viddil SDPU [in Ukrainian].
Korzh-Usenko, L. (2009). Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. A. S. Makarenka: dosvid, realii, perspektyvy [Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko: experience, realities, prospects]. Sumy: SumDPU [in Ukrainian].
Mytynh v Sumakh [Rally in Sumy]. (1943, September 13). Vecherniaia Moskva, (216), 1 [in Russian].
Nukalov, D. (1937, June 20). Holosuiemo za pozyku oborony [Voting for the defense loan]. Bilshovytska Zbroia, (139), 2 [in Ukrainian].
Nukalov, D. (1938, June 6). Z davnoho mynuloho m. Sumy [From the ancient past of the city of Sumy]. Bilshovytska Zbroia, (128), 4 [in Ukrainian].
Nukalov, D. (1939, September 18). Komsomol – providnyi dyrektyv Komunistychnoi partii [Komsomol as the leading directive of the Communist Party]. Bilshovytska Zbroia, (200), 2 [in Ukrainian].
Nukalov, D. (1940, January 22). Selianski vystupy na Sumshchyni v 1905 rotsi [Peasant uprisings in the Sumy region in 1905]. Bilshovytska Zbroia, (18), 2 [in Ukrainian].
Nukalov, D. (1943, August 17). Osnovne – vysoka trudova dytsyplyna i orhanizovanist [The main thing is high labor discipline and organization]. Bilshovytska Zbroia, (13), 2 [in Ukrainian].
Nukalov, D. (1945, July 28). Ekzameny v pedinstytuti [Exams at the Pedagogical Institute]. Bilshovytska Zbroia, (147), 2 [in Ukrainian].
Nukalov, D. (1946, September 22). Z istorii m. Sumy [From the history of the city of Sumy]. Bilshovytska Zbroia, (189), 2, 4 [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 21 Завантажень PDF: 13
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.