Становлення та діяльність Української автокефальної православної церкви (1941–1944 рр.)
Анотація
Метою статті є всебічне вивчення процесу становлення, організаційного розвитку та діяльності Української автокефальної православної церкви (УАПЦ) у період 1941–1944 років, зокрема аналіз умов її відновлення, ролі в духовному житті українського народу, взаємодії з іншими релігійними та політичними структурами. Методологічну основу дослідження становить застосування загальнонаукових та спеціальних історичних методів, зокрема проблемно-хронологічного, історико-порівняльного, типологічного та діахронного аналізу. Наукова новизна полягає в узагальненні досвіду функціонування УАПЦ в умовах нацистської окупації.
Висновки. Політика німецької окупаційної адміністрації щодо УАПЦ була мінливою. На початкових етапах окупації УАПЦ користувалася відносною лояльністю: дозволялося відкривати храми, проводити богослужіння українською мовою, висвячувати нових священників та єпископів, а церковна ієрархія мала змогу функціонувати без значних обмежень. Проте згодом німецька адміністрація перейшла до активної підтримки Автономної православної церкви, що супроводжувалося передачею храмів УАПЦ до юрисдикції АПЦ з метою провокування міжконфесійного протистояння.
Діячі УАПЦ, серед яких архієреї Мстислав (Скрипник) і Полікарп (Сікорський), зазнавали репресій через свою активну громадянську позицію. Численні парафії УАПЦ було закрито або знищено, оскільки окупаційна влада звинувачувала їх у співпраці з ОУН та УПА. Інструкції нацистської адміністрації руйнували традиційну церковну організацію, обмежували релігійну діяльність і чинили тиск на духовенство.
Попри репресії та численні труднощі, УАПЦ продовжувала свою діяльність, підтримуючи українське населення через богослужіння, гуманітарну допомогу, надання прихистку та допомоги нужденним. У 1942–1943 роках Церква фактично стала осередком збереження й утвердження національних ідей українського народу. Друга формація УАПЦ не лише підтвердила прагнення українців до церковної та політичної незалежності, але й сприяла збереженню автокефалії в еміграції, що мало вирішальне значення для її відродження в Україні наприкінці 1980-х років.
Завантаження
Посилання
Buniak, O. (2017). Stanovlennia Ukrainskoi avtokefalnoi pravoslavnoi tserkvy v roky Druhoi svitovoi viiny (za materialamy NMIU ta TsDAVO Ukrainy) [The formation of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church during the Second World War (based on materials from the NMIU and the TsDAVO of Ukraine)]. Istoriia relihii v Ukraini, 27, 373-383. [in Ukrainian].
Vlasovskyi, I. (1998). Narys istorii Ukrainskoi pravoslavnoi tserkvy: v 4-kh t. [An Outline of the History of the Ukrainian Orthodox Church: in 4 vols.]. T. 4. K. [in Ukrainian].
Voloshyn, Yu. (1997). Ukrainska pravoslavna tserkva v roky natsystskoi okupatsii (1941-1944 rr.) [The Ukrainian Orthodox Church during the Nazi occupation (1941-1944)]. Poltava. [in Ukrainian].
Hlavatskyi, M. & Drobot, M. (2015). Okupatsiina vlada ta tserkva v heneralnii oblasti «Kyiv» (1941-1944 rr.): spivpratsia ta protystoiannia [The occupation authorities and the church in the general region «Kyiv» (1941-1944): cooperation and confrontation]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova, 13, 181-185. [in Ukrainian].
Hordiienko, V. (2015). Vidnovlennia diialnosti pravoslavnoi tserkvy v Ukraini v period natsystskoi okupatsii 1941-1944 rr. [The restoration of the activities of the Orthodox Church in Ukraine during the Nazi occupation of 1941-1944]. Hileia: naukovyi visnyk, 92, 52-57. [in Ukrainian].
Kovalenko, M. (1989). Tsili i metody nimetskoi imperialistychnoi polityky na okupovanykh terenakh [Goals and methods of German imperialist policy in the occupied territories]. Litopys Ukrainskoi povstanskoi armii. Toronto, T. 1: Volyn i Polissia. Nimetska okupatsiia. Kn. 1: Pochatky UPA: Dokumenty i materialy. [in Ukrainian].
Levchenko, Yu. (2017). Osoblyvosti realizatsii polityky okupatsiinoi vlady v administratyvno–terytorialnykh odynytsiakh Ukrainy 1941-1944 rr. [Peculiarities of the implementation of the policy of the occupation authorities in the administrative-territorial units of Ukraine in 1941-1944]. K.: Vydavnytstvo NPU im. MP Drahomanova. [in Ukrainian].
Lysenko, O. (1999). Relihiina sytuatsiia na Ukraini v 1941-1946 rr. [The religious situation in Ukraine in 1941-1946]. Dys. d–ra ist. nauk: 07.00.01. K. [in Ukrainian].
Poizdnyk, I. (2010). Problemy funktsionuvannia «velykykh» tserkov Ukrainy na pochatkovomu etapi Druhoi svitovoi viiny: istoriohrafichnyi ohliad [Problems of the functioning of the "big" churches of Ukraine at the initial stage of World War II: a historiographical review]. Storinky voiennoi istorii Ukrainy, 13, 87-99. [in Ukrainian].
Smyrnov, A. (2021). Mizh khrestom, svastykoiu i chervonoiu zirkoiu: ukrainske pravoslavia v roky Druhoi svitovoi viiny [Between the cross, the swastika, and the red star: Ukrainian Orthodoxy during World War II]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 6, 213-218. [in Ukrainian].
Smyrnov, A. (2018). Ukrainske pravoslavia v roky Druhoi svitovoi viiny u studiiakh Ivana Vlasovskoho [Ukrainian Orthodoxy during World War II in the studies of Ivan Vlasovsky]. Volynskyi blahovisnyk, 6, 105-118. [in Ukrainian].
Khomych, M. (2013). Vidrodzhennia Ukrainskoi avtokefalnoi pravoslavnoi tserkvy u 1941-1943 rr. (za materialamy Derzhavnoho arkhivu Rivnenskoi oblasti) [The revival of the Ukrainian Autocephalous Orthodox Church in 1941-1943 (based on materials from the State Archives of Rivne Region)]. Istoriia relihii v Ukraini, 1, 684-692. [in Ukrainian].
Переглядів анотації: 25 Завантажень PDF: 8
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.