Збереження пам’яток історії та культури в умовах війни: роль закладів загальної середньої освіти

  • Віктор Прокопчук Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0009-0002-4624-381X
  • Андрій Гриценко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0002-9107-1394
Ключові слова: пам’ятка, пам’ятки історії та культури, пам’яткознавство, пам’яткоохоронство, колективний портрет, шкільне краєзнавство, краєзнавці, війна, російсько-українська війна

Анотація

Мета роботи – проаналізувати історичний досвід збереження пам’яток історії та культури в умовах війни саме педагогами та здобувачами освіти закладів загальної середньої освіти.

Наукова новизна даної статті зумовлена тим, що вперше здійснюється вивчення та представлення історичного досвіду збереження пам’яток історії та культури загалом із зосередження уваги на необхідності посилення цієї роботи вчителями історії, класними керівниками та здобувачами освіти у співпраці з краєзнавцями закладів загальної середньої освіти саме в умовах російсько-української війни.

Методологія. У процесі опрацювання теми використано біографічний та хронологічний методи історичного дослідження і загальнонауковий метод системного аналізу в ході проведення пам’яткоохоронних робіт та увічнення пам’яті загиблих у війні героїв з метою створення колективного портрета в рамках розвитку шкільного краєзнавства.

Висновки. У ході дослідження було з’ясовано, що цінним досвідом пам’яткоохоронної роботи та увічнення історичної пам’яті про героїв – захисників Батьківщини, які загинули у сучасній війні Росії проти України, є ініціатива учителів і здобувачів закладів загальної середньої освіти із виготовлення та встановлення меморіальних дощок в умовах урочистостей, проведення досліджень зі створення колективного портрету загиблих. Також авторами зосереджено увагу на необхідність посилення цього напрямку шкільного краєзнавства, оволодіння випробуваною методикою пам’яткознавчої та пам’яткоохоронної шкільної роботи та відпрацювання адекватних потребам часу форм з метою охорони і збереження національної культурної спадщини.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

V Ukrayini ponad 550 pamyatok ta obyektiv kul’turnoyi spadshchyny zruynuvaly abo poshkodyly okupanty – Minkultury (2023) [In Ukraine, more than 550 monuments and objects of cultural heritage were destroyed or damaged by the occupiers - Ministry of Culture]. Informatsiyne ahenstvo «Interfaks-Ukrayina». Retrieved from https://interfax.com.ua/news/general/904674.html [in Ukrainian].

Hrytsenko, A. (2020). Developing the Content of Forming the System of Intending History Teachers Professional Competence Using Multimedia Technologies Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 12, 330-346. Retrieved from https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup1/238 [in English].

Hrytsenko, A.P. & Koliyenko, A.A. (2023). Osoblyvosti vykladannya istoriyi ta relihiynoho vykhovannya v Hlukhivskomu uchytelskomu instytuti (1874–1917 rr.) [Peculiarities of teaching history and religious education at the Glukhiv Teacher’s Institute (1874-1917)]. Kulturolohichnyy almanakh, 3, 119-125. DOI: https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.16 [in Ukrainian].

Hrytsenko, A. (2019). Umovy formuvannya profesiynoyi kompetentnosti v pedahohichniy praktytsi pidhotovky maybutnikh uchyteliv istoriyi [Conditions for the formation of professional competence in the pedagogical practice of training future teachers of history]. Naukovi zapysky BDP. Seriya: Pedahohichni nauky, 1, 245-254. DOI: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-1-245-254 [in Ukrainian].

Karplyuk, D. (2022). Obstril Sumshchyny: raketa vluchyla v yevreyske kladovyshche (foto) [Shelling of Sumy region: a rocket hit the Jewish cemetery (photo)]. Hlavkom. Retrieved from https://glavcom.ua/country/incidents/obstril-sumshchini-raketa-vluchila-v-jevreyske-kladovishche-foto844071.htm [in Ukrainian].

Mapa kulturnykh vtrat (2023) [Map of cultural losses]. Ukrayinskyy kulturnyy fond. Retrieved from https://uaculture.org/culture-loss/ [in Ukrainian].

Pasova, T. (2023). YuNESKO prodovzhuye vesty reyestr poshkodzhenykh pamyatok kultury [UNESCO continues to maintain a register of damaged cultural monuments]. Holos Ukrayiny. Retrieved from http://www.golos.com.ua/article/370060 [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. & Hrytsenko, A.P. (2023). Pamyatkookhoronna robota v zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity: navchalno-metodychnyy posibnyk [Monument preservation work in general secondary education institutions: educational and methodological manual]. Hlukhiv. Retrieved from http://46.201.250.252/handle/123456789/2066 [in Ukrainian].

Pro okhoronu kulturnoyi spadshchyny (2000) [On the protection of cultural heritage]. Zakon Ukrayiny #1805-III, 39, 333. Sayt Verkhovnoyi Rady. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. & Hrytsenko, A.P. (2024). Pamyatkookhoronna robota v zakladakh zahalnoyi serednoyi osvity: navchalno-metodychnyy posibnyk [Monument preservation work in institutions of general secondary education: educational and methodological guide]. Sumy [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. & Starenkyy, I.O. (2016). Pamyatkookhoronna diyalnist podilskoho pravoslavnoho dukhovenstva v XIX — na pochatku XX st. [Monument preservation activities of the Podil Orthodox clergy in the 19th and early 20th centuries: a monograph].Kamyanets-Podilskyy [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. (2008). Shkilna pamyatkookhoronna diyalnist [School preservation activity]. Naukovi zasady zbalansovanoho rozvytku rehionu: mater. vseukr. nauk.-krayezn. konf. Zhytomyr, 399-413 [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. (2010). Shkilne krayeznavstvo: navchalnyy posibnyk [School regional studies: study guide]. Kamyanets-Podilskyy, 240. Retrieved from http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D0%92.%D0%A1..pdf [in Ukrainian].

Prokopchuk, V.S. (2004). Pid ehidoyu Ukrayinskoho komitetu krayeznavstva [Under the auspices of the Ukrainian Committee of Local History]. Kamyanets-Podilskyy [in Ukrainian].

Setsinskiy, E.I. (1895). Gorod Kamenets-Podolskiy: istoricheskoe opisanie [The city of Kamyanets-Podilsky: historical description]. Kiev: Tipogr. S.V. Kulzhenka [in Russian].

Tronko, P. & Prokopchuk, V. (2010). Ukrayinskyy komitet krayeznavstva: istoriya stanovlennya y naslidky diyalnosti [Ukrainian Committee of Local Studies: History of Formation and Consequences of Activity]. Krayeznavstvo, 1–2, 76-96 [in Ukrainian].


Переглядів анотації: 26
Завантажень PDF: 9
Опубліковано
2024-07-01
Як цитувати
Прокопчук, В., & Гриценко, А. (2024). Збереження пам’яток історії та культури в умовах війни: роль закладів загальної середньої освіти. Консенсус, (2), 74-83. https://doi.org/10.31110/consensus/2024-02/074-083
Номер
Розділ
Історія України